Asiakaskohtaaminen ja asiakaspolku


Mikko Väätänen selittää blogissaan asiakaspolun lyhyesti ja ytimekkäästi: se on visuaalinen kuvaus asiakkaan toiminnan eri vaiheista. Sillä kuvataan kontaktipisteet, tapahtumat ja palvelutoimenpiteet, eli tuokiot, asiakkaan näkökulmasta. Se voi olla esimerkiksi uuden puhelimen ostaminen verkkokaupasta tai ruokaostoksilla käyminen lähialepasta. Hyvä asiakaspolku auttaa palvelemaan asiakasta paremmin sen eri vaiheessa.

Yksinkertainen palvelumuotoilumalli jakaa asiakaspolkua kolmeen osaan: ennen, aikana ja jälkeen. Ennen varsinaista asiakaspolun kehittämistä, täytyy miettiä, ketkä ovat yrityksen asiakkaat ja missä he liikkuvat, sillä se on edellytyksenä yhtenäiselle asiakaskokemukselle eri kanavissa  Vanhanaikaista ajattelutapaa asiakasta täytyy palvella joka paikasa kaikkina aikoina pidetään nykyään huonona, sillä se on resurssien tuhlaamista. (Innokylä).
Esimerkki asiakaspolkututkimukesta. lähde: wordpress.com


Palvelupolku koostuu yksittäisistä tapahtumista, joita sanotaan palvelutuokioiksi ja jokainen tuokio koostuu joukosta kontaktipisteitä. Pisteet jaetaan neljään ryhmään: tilat, ihmiset, prosessit ja esineet. Tilat voi olla fyysisiä tiloja, kuten esimerkiksi myymälä, tai virtuaalinen, kuten esimerkiksi verkkokauppa. Tilojen kohdalla täytyy aina kiinnittää huomiota kaikkiin ärsykkeisiin, jotka vaikuttavat asiakkaan aisteihin. Onko valaistus riittävä? Entä lämpötila ja tuoksu? Prosessit ovat taas niitä rutiineja, jotka ovat läsnä asiakaspolussa, esimerkiksi myyjän tervehtiminen.

Esineet puolestaan liittyvät usein tiloihin. Ne voi olla esimerkiksi kaupan tarjouslehti tai lentokentän itsepalveluautomaatti. Niiden tarkoituksena on yleensä luoda kontaktin asiakkaan kanssa.  Ihmiset kontaktipistettä jaetaan taas kahteen ryhmään: asiakkaat ja asiakaspalvelijat. Heidän vuorovaikutuksellaan on suurta merkitystä palvelupolussa. (Kukkonen, P. 2013).

Asiakaslähtöisyys on yksi tärkeimmistä hyvän asiakaspolun kriteereistä. Jos myymälä/verkkokauppa on asiakkaalle miellyttävä, hän palaa sinne uudestaan. Monet yksityiset tutkimuslaitokset tarjoavat erilaisia palveluja, jotka auttavat kehittämään asiakaspolkua. Näitä ovat esimerkiksi suomalainen Voitto, joka tarjoaa esimerkiksi mysteryshopping ja kuluttajaymmärrys-tutkimusmenetelmiä. Toisessa arvioidaan polkua salaa ja toisessa taas asiakkaiden palautteiden perusteella. Onnistuneen asiakaspolun saa aikaiseksi tutkimalla sitä eri näkökulmista erilaisia työkaluja käyttäen. Työkalut auttavat selvittämään mahdolliset heikkoudet ja auttavat kehittää niitä.

Asiakaspolku. Lähde: appcues.com

Maria Lantermino listaa blogissaan neljä seikkaa, miten asiakkaiden polun ymmärtäminen auttaa parantamaan markkinointia. Hän panostaa, että yrityksen täytyy keskittyä tärkeimpiin kohtaamisiin, miettiä vastaako palvelu asiakkaan tarpeita, investoida asiakaspolkuun jatkuvasti, sekä käyttää työkaluja muutoksen edistämiseksi.

Mycustomer.com- sivun mukaan asiakaspolkua on tärkeä mitata, mikä toimii ja mikä ei. Mahdollisia onnistumisia ja epäonnistumisia mitataan eri keinoin, dataa vahvasti käyttäen. Näitä keinoja ovat esimerkiksi asiakaspalautteet, myyntituotteiden määrä, asiakasmäärä nettikaupoissa sekä erilaiset asiakaspolkututkimukset. Monet yritykset tarjoavat myös customer journey map tyyppisiä palveluita, joissa käydään läpi koko asiakaspolku ja sen heikkouksia ja parannetaan niitä.

Neil Daveyn mukaan polkukartta vaatii validia ja laadukasta dataa. Sen rakentaminen alkaa määrittämällä aikataulut, asiakasryhmät ja ostajapersoona. Seuraavaksi laaditaan touchpoint-luettelo, jossa käydään läpi kaikki kohtaamispisteet. Sen jälkeen mietitään asiakkaan käyttäytymistä. Mitä se haluaa palvelulla saavuttaa? Sen jälkeen mietitään kaikki mahdolliset vastoinkäymiset, negatiiviset seikat ja muut aspektit, joilla on vaikutusta asiakaspolkuun. Nämä mahdolliset ongelmat käydään läpi tarkasti ja mietitään miten ne voi korjata. Polkukartta-analyysiin kuuluu lisäksi asiakkaiden emootioiden seuraamista ja mittaamista polun eri vaiheissa ja tietenkin kehityskohteiden laatimista, toimeenpanoa sekä niiden seuraamista.
Ostoprosessi. Lähde: gemadvertising.com


Asiakaspolun laatiminen ja kehittäminen on jatkuva prosessi, johon on sijoitettava voimavaroja. Kuten aiemmin jo mainitsin, hyvä asiakaspolku tuo asiakkaan uudestaan liikkeeseen ja varsinkin pienissä maissa, kuten Suomi, jatkuva asiakassuhde on yritykselle elintärkeä.




Lähteet:

Davey, N. Nine sample customer journey maps and what we can learn from them. 07/2018. URL: https://www.mycustomer.com/experience/engagement/nine-sample-customer-journey-maps-and-what-we-can-learn-from-them

Kuva 1. Esimerkki asiakaspolkututkimukesta. URL: https://huguesrey.files.wordpress.com/2015/11/listening-through-customer-insights-33-638.jpg?w=712 

Kuva 2. Asiakaspolku. URL: https://uploads-ssl.webflow.com/5b227a6bd898e25ae5ce18af/5b227a6bd898e2c40fce2082_customer-journey.png 

Kuva 3. Ostoprosessi. URL: http://ucarecdn.com/63687c7d-3d65-4503-850d-96d11f36ec57/-/scale_crop/1200x630/center/navigating-todays-customer-path-to-purchase 

Lantermino, M. Neljä syytä, miten asiakkaiden polun ymmärtäminen auttaa parantamaan markkinointia. 10/2017. URL: https://www.tulos.fi/artikkelit/miten-asiakkaiden-polun-ymmartaminen-auttaa-parantamaan-markkinointia/


Väätänen, M. Miksi jokaisen johtajan tulisi ymmärtää asiakkaiden palvelupolku? 03/2015. URL:

Kukkonen, P. Palvelupolku. 2013. URL:  https://petrikukkonen.wordpress.com/2013/09/18/palvelupolku/

Palvelupolku, toimintamalli. URL:  https://www.innokyla.fi/web/malli111607








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Bränditarina

Brändi-identiteetti ja brändi-imago