Bränditarina


"Your brand story represents who You are and what You stand for" - Taylor Bennett, CEO of MESH

Arvostettu amerikkalainen markkinointitoimisto Echo Stories selittää bränditarinan seuraavasti: se on yrityksen tarina, joka on muodostettu faktoista sekä tunteista, joita yritys haluaa itsestään välittää. Bränditarina vastaa kysymykseen Ketä/Mitä me olemme?.  Toisin kun perinteinen mainos, jossa esitetään tuote tai palvelu, tarinassa keskitytään tunteisiin vetoamiseen. Tarinat ovat todella tehokkaita markkinointityökaluja, sillä tutkimusten mukaan aivomme käsittelevät niitä oikeina kokemuksina. Hyvä tarina saa meitä nauramaan, itkemään ja samaistumaan.

Jarkko Meretniemen mukaan tarinallistaminen, eli story telling, on erilaisia keinoja, joiden avulla saadaan aikaiseksi myönteisiä tunteita ja samaistumista asiakkaan silmissä. Se voi olla esimerkiksi myyjän puhe, video, biisi tai lehti. Myös yrityksen arvoja pyritään usein integroimaan bränditarinaan. Meretniemi myös kertoo, että tarinaydin tarkoittaa brändi-identiteetistä muodostettua elementtiä, joka toimii tarinan rakentamisen lähtökohtana.Ytimestä rakennetaan muu viestintä. 
Kuva 1. Story your brand. Lähde: Anne McColl

Hyvä tarina on tärkeä, sillä se erottaa yrityksen, tuotteen tai palvelun muiden joukosta. Lisäksi, se jää ihmisten muistiin pitkäksi aikaa ja herää heidän mielessään joka kerta, kun he näkevät kyseisen tuotteen kaupassa tai televisiossa.

The story of telling- bränditoimiston mukaan, brändin tarinan rakentaminen vaatii strategista toimintaa, joka alkaa yrityksen ja asiakkaan yhteyden solmimisesta. Yhteys muodostuu, kun asiakas näkee logon, käy nettisivuilla tai kysyy kysymyksen asiakaspalvelusta. Echo Stories myös lisää, että tarinan täytyy herätä tunteita ja saada aikaiseksi keskustelua, sillä nykyään asiakaskokemukset ovat niin suuressa roolissa, että ne rakentavat osan bränditarinasta.

Alexandra Sheehan jatkaa artikkelissaan, että brändin rakentamisessa on myös tärkeää tutkia omaa tuotetta sekä omaa yleisöä. Millainen se tuote on ja kenelle se sopii? Bränditarinan on oltava uniikki, eikä klassinen "loime tuotteen, jotta ei vielä ole markkinoilla" ei toimi enää.

Bränditarina, kuten kaikki muukin tässä maailmassa, digitalisoituu ja muuttaa muotonsa. Nykyään se voi olla vaikka musiikkivideo, YouTube mainos, graafinen esitys tai vaikka mobiilipeli, kuten Lidlin MiniLidl-kännykkäpeli.
Kuva 2. Levi's brand story. Lähde: contentmarketinginstitute.com


Yksi henkilökohtaisista suosikeistani onnistuneesta bränditarinasta on Wendys hampurilaisketjun Twitter kanava. Wendys kiusaa kilpailijoita, vastaa asiakkaille hyvin suoranaisesti ja jopa törkeästi sekä samalla valistaa omista laadukkaista hampurilaisista. Ketjun suosio on noussut valtavasti, ihmiset twiittavat Wendylle jatkuvasti, koska haluavat saada jonkun hilpeän vastauksen. Wendysin twiitit löytyvät tästä.
Kuva 3. Wendy's Twitter. Lähde: boredpanda.com
Kuva 4. Wendy's Twitter. Lähde: boredpanda.com

Toinen esimerkki on tietenkin Apple. Sen tarinaan liittyy uniikki muotoilu, yksinkertaisuus, futuristinen visio, Genius Bar -myymäläkokemus, mystisyys kaikessa mitä se tekee (esimerkiksi uusien tuotteiden esittelytilaisuuksien sisältöä pidetään salassa viimeiseen asti), kalliit, mutta yksinkertaiset mainokset sekä yhteisöön kuulumisen tarve. (Robertson, Graham 01/2018). Moni asiakas kokee olonsa erilaiseksi, kun hän on saavuttanut elämässään tietynlaisen tason, jossa hän pystyy ostamaan elektroniikkamaailman kalliimpia tuotteita. Tarinan ylläpitäminen, esimerkiksi tässä tapauksessa isot asiakaspalvelu- ja innovointi-investoinnit, voi tulla kalliiksi, mutta Apple todista ennätyksellisellä myynnillään, että se on sen arvoista.


Lähteet:

Apple reports new sales record for third quarter as it eases toward $1tn mark. The Guardian. 2018. URL:

Robertson, G. Case study: How Apple builds everything around simplicity. 2018. URL: http://beloved-brands.com/tag/the-apple-brand-story/

Hope, J. Whats a brand story, and why does my company need one? Echo Stories. 2018. URL: http://www.echostories.com/whats-a-brand-story-and-why-does-my-company-need-one/


Iveta. 20+ Hilarious Twitter Roasts By Wendys That Will Make You Think Twice Before Posting. 2018. URL: https://www.boredpanda.com/funny-wendy-tweets-jokes/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

Jiwa, B. The story of telling. URL: https://thestoryoftelling.com/brand-story-services/

Kuva 1. Story Your brand. Anne McColl. URL: http://www.annemccoll.com/story-your-brand/ 

Kuva 2. Levis brannd story. URL: https://contentmarketinginstitute.com/2013/02/brand-storytelling-lessons-learn-from-ron-howard/ 

Kuva 3. Wendy's brand story. URL: https://static.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2017/12/funny-wendy-tweets-jokes-9-5a3b7620584e8__700.jpg 

Kuva 4. Wendy's Twitter. URL: https://static.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2017/12/funny-wendy-tweets-jokes-11-5a3b7c9ca6995__700.jpg 

Meretniemi, J. Mikä on brändin tarinallistaminen? Tarina-akatemia. 2016. URL: http://www.tarina-akatemia.fi/tarinan-voima-blogi/2016/3/8/7a936pdv7ued38rjogxb9weokzilm9

MiniLidl-mobiilipeli. URL: https://www.lidl.fi/fi/Mini-Lidl-3884.htm

Sheehan, A. How to build a brand story? Lessons from Retail Branding Experts. 2017. URL:https://www.shopify.com/retail/how-to-build-a-brand-story-lessons-from-retail-branding-experts 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Asiakaskohtaaminen ja asiakaspolku

Brändi-identiteetti ja brändi-imago