Bränditarina
"Your brand story represents who You are and what You stand for" - Taylor Bennett, CEO of MESH
Arvostettu
amerikkalainen markkinointitoimisto Echo Stories selittää bränditarinan seuraavasti:
se on yrityksen tarina, joka on muodostettu faktoista sekä tunteista, joita yritys haluaa itsestään välittää. Bränditarina vastaa
kysymykseen ”Ketä/Mitä me olemme?”. Toisin
kun perinteinen mainos, jossa esitetään tuote tai palvelu, tarinassa keskitytään tunteisiin vetoamiseen. Tarinat ovat todella
tehokkaita markkinointityökaluja, sillä tutkimusten mukaan aivomme käsittelevät niitä oikeina kokemuksina.
Hyvä tarina saa meitä nauramaan, itkemään ja samaistumaan.
Jarkko Meretniemen
mukaan tarinallistaminen, eli story telling, on erilaisia keinoja, joiden
avulla saadaan aikaiseksi myönteisiä tunteita ja samaistumista asiakkaan silmissä. Se voi olla esimerkiksi myyjän puhe, video, biisi tai lehti. Myös yrityksen arvoja pyritään usein integroimaan bränditarinaan. Meretniemi myös kertoo, että tarinaydin tarkoittaa brändi-identiteetistä muodostettua elementtiä, joka toimii tarinan rakentamisen lähtökohtana.Ytimestä rakennetaan muu viestintä.
Kuva 1. Story your brand. Lähde: Anne McColl |
Hyvä tarina on tärkeä, sillä se erottaa yrityksen, tuotteen tai palvelun
muiden joukosta. Lisäksi, se jää ihmisten muistiin pitkäksi aikaa ja herää heidän mielessään joka kerta, kun he näkevät kyseisen tuotteen
kaupassa tai televisiossa.
The story of
telling- bränditoimiston mukaan, brändin tarinan rakentaminen vaatii strategista
toimintaa, joka alkaa yrityksen ja asiakkaan yhteyden solmimisesta. Yhteys muodostuu,
kun asiakas näkee logon, käy nettisivuilla tai kysyy kysymyksen
asiakaspalvelusta. Echo Stories myös lisää, että tarinan täytyy herätä tunteita ja saada
aikaiseksi keskustelua, sillä nykyään asiakaskokemukset ovat niin suuressa roolissa,
että ne rakentavat osan bränditarinasta.
Alexandra Sheehan jatkaa artikkelissaan, että brändin rakentamisessa on myös tärkeää tutkia omaa tuotetta sekä omaa yleisöä. Millainen se tuote on ja kenelle se sopii? Bränditarinan on oltava uniikki, eikä klassinen "loime tuotteen, jotta ei vielä ole markkinoilla" ei toimi enää.
Alexandra Sheehan jatkaa artikkelissaan, että brändin rakentamisessa on myös tärkeää tutkia omaa tuotetta sekä omaa yleisöä. Millainen se tuote on ja kenelle se sopii? Bränditarinan on oltava uniikki, eikä klassinen "loime tuotteen, jotta ei vielä ole markkinoilla" ei toimi enää.
Bränditarina, kuten kaikki muukin tässä maailmassa, digitalisoituu
ja muuttaa muotonsa. Nykyään se voi olla vaikka
musiikkivideo, YouTube – mainos, graafinen esitys
tai vaikka mobiilipeli, kuten Lidlin MiniLidl-kännykkäpeli.
Kuva 2. Levi's brand story. Lähde: contentmarketinginstitute.com |
Yksi henkilökohtaisista suosikeistani onnistuneesta bränditarinasta on Wendy’s hampurilaisketjun Twitter kanava. Wendy’s kiusaa kilpailijoita, vastaa asiakkaille hyvin
suoranaisesti ja jopa törkeästi sekä samalla valistaa omista laadukkaista hampurilaisista. Ketjun suosio on
noussut valtavasti, ihmiset twiittavat Wendylle jatkuvasti, koska haluavat saada
jonkun hilpeän vastauksen. Wendy’sin twiitit löytyvät tästä.
Kuva 3. Wendy's Twitter. Lähde: boredpanda.com |
Kuva 4. Wendy's Twitter. Lähde: boredpanda.com |
Toinen esimerkki
on tietenkin Apple. Sen tarinaan liittyy uniikki muotoilu, yksinkertaisuus,
futuristinen visio, Genius Bar -myymäläkokemus, mystisyys
kaikessa mitä se tekee (esimerkiksi
uusien tuotteiden esittelytilaisuuksien sisältöä pidetään salassa viimeiseen asti), kalliit, mutta yksinkertaiset
mainokset sekä yhteisöön kuulumisen tarve. (Robertson, Graham 01/2018). Moni
asiakas kokee olonsa erilaiseksi, kun hän on saavuttanut elämässään tietynlaisen tason,
jossa hän pystyy ostamaan elektroniikkamaailman
kalliimpia tuotteita. Tarinan ylläpitäminen, esimerkiksi tässä tapauksessa isot
asiakaspalvelu- ja innovointi-investoinnit, voi tulla kalliiksi, mutta Apple
todista ennätyksellisellä myynnillään, että se on sen arvoista.
Lähteet:
Apple reports new sales record for third quarter as it eases
toward $1tn mark. The Guardian. 2018. URL:
Robertson, G. Case study: How Apple builds everything around
simplicity. 2018. URL: http://beloved-brands.com/tag/the-apple-brand-story/
Hope, J. What’s a
brand story, and why does my company need one? Echo Stories. 2018. URL: http://www.echostories.com/whats-a-brand-story-and-why-does-my-company-need-one/
Iveta. 20+ Hilarious Twitter Roasts By Wendy’s That Will Make You Think Twice Before Posting. 2018. URL: https://www.boredpanda.com/funny-wendy-tweets-jokes/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic
Jiwa, B. The story of telling. URL: https://thestoryoftelling.com/brand-story-services/
Kuva 1. Story Your brand. Anne McColl. URL: http://www.annemccoll.com/story-your-brand/
Kuva 2. Levis brannd story. URL: https://contentmarketinginstitute.com/2013/02/brand-storytelling-lessons-learn-from-ron-howard/
Kuva 3. Wendy's brand story. URL: https://static.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2017/12/funny-wendy-tweets-jokes-9-5a3b7620584e8__700.jpg
Kuva 4. Wendy's Twitter. URL: https://static.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2017/12/funny-wendy-tweets-jokes-11-5a3b7c9ca6995__700.jpg
Meretniemi, J.
Mikä on brändin tarinallistaminen? Tarina-akatemia. 2016. URL: http://www.tarina-akatemia.fi/tarinan-voima-blogi/2016/3/8/7a936pdv7ued38rjogxb9weokzilm9
MiniLidl-mobiilipeli.
URL: https://www.lidl.fi/fi/Mini-Lidl-3884.htm
Sheehan, A. How to build a brand story? Lessons from Retail Branding Experts. 2017. URL:https://www.shopify.com/retail/how-to-build-a-brand-story-lessons-from-retail-branding-experts
Kommentit
Lähetä kommentti