Digitaalinen liiketoiminta

Digitaalinen liiketoiminta on käsitteenä erittäin laaja ja se sisältää moniulotteisia ominaisuuksia. Nimensä mukaan kyseinen toiminnan muoto tapahtuu verkossa ja sen keskipisteessä on asiakas itse. Asiakkaan kokemuksen kautta saatu reaaliaikainen palaute auttaa kehittämän digipalveluita nopeasti ja tehokkaasi.

Digitaaliseen liiketoimintaan liittyy kommunikaatio erilaisten viestintäkanavien kautta, kuten Facebook tai erilaiset chat- palvelut. Digiliiketoiminta on tavallista bisnestä globaalimpi ja kansainvälisempi, sillä internet ei tunne rajoja tai aikavyöhykkeitä. Lisäksi, se antaa yrityksille myös mahdollisuuden nopeaan kasvuun lyhyessä ajassa.

Kehittynyt digitaalinen liiketoiminta, ja erityisesti asiakkaan tarpeisiin muokatut palvelut, antavat yritykselle mahdollisuuden johtaa kovassa kilpailussa. Kun kaikki tuotteet ovat nykyään keskenään suhteellisen samanlaisia, niihin liittyvät lisäpalvelut (kätevä nettikauppa, nopea maksujärjestelmä) määräävät sen, mihin asiakas euronsa sijoittaa.

Yksi digitaalisen liiketoiminnan kulmakivistä on markkinointi. Nykyään pystyy kohdentamaan yleisöä entistä paremmin ja se taas auttaa potentiaalisten asiakkaiden etsimisessä. Lisäksi kohdennutetulla markkinoinnilla säästetään isoja summia mainoskuluissa.  


Digitaalinen liiketoiminta murskaa jatkuvasti perinteisen liiketoiminnan toimintamalleja ympäri maailman ja on erittäin mielenkiintoista seurata muutosta ja olla siinä mukana.

Kommentit

  1. Kohdennettu markkinointi oli hyvä esimerkki digitaalisen liiketoiminnan luomista mahdollisuuksista. Se on mielestäni markkinoinnin näkökulmasta hyvin tärkeä asia, joka varmasti tulee vielä myöskin kehittymään ajan myötä. Digitaalisuus voi auttaa yritystä kasvamaan nopeasti, mutta niinkuin sanoit, asiakas usein valitsee selkeämmän ja helpomman verkkokaupan. Tämä voi myös vaikeuttaa kasvua, jos yrityksellä ei ole heti varaa investoida parhaaseen digipalveluun.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Bränditarina

Brändi-identiteetti ja brändi-imago

Asiakaskohtaaminen ja asiakaspolku