Digitaalinen liiketoiminta
Digitaalinen
liiketoiminta on käsitteenä erittäin laaja ja se sisältää moniulotteisia ominaisuuksia. Nimensä mukaan kyseinen toiminnan muoto tapahtuu verkossa
ja sen keskipisteessä on asiakas itse. Asiakkaan
kokemuksen kautta saatu reaaliaikainen palaute auttaa kehittämän digipalveluita
nopeasti ja tehokkaasi.
Digitaaliseen
liiketoimintaan liittyy kommunikaatio erilaisten viestintäkanavien kautta, kuten Facebook tai erilaiset
chat- palvelut. Digiliiketoiminta on tavallista bisnestä globaalimpi ja kansainvälisempi, sillä internet ei tunne rajoja tai aikavyöhykkeitä. Lisäksi, se antaa
yrityksille myös mahdollisuuden nopeaan
kasvuun lyhyessä ajassa.
Kehittynyt digitaalinen
liiketoiminta, ja erityisesti asiakkaan tarpeisiin muokatut palvelut, antavat
yritykselle mahdollisuuden johtaa kovassa kilpailussa. Kun kaikki tuotteet ovat
nykyään keskenään suhteellisen samanlaisia, niihin liittyvät lisäpalvelut (kätevä nettikauppa, nopea
maksujärjestelmä) määräävät sen, mihin asiakas
euronsa sijoittaa.
Yksi digitaalisen
liiketoiminnan kulmakivistä on markkinointi. Nykyään pystyy kohdentamaan yleisöä entistä paremmin ja se taas auttaa potentiaalisten asiakkaiden etsimisessä. Lisäksi kohdennutetulla
markkinoinnilla säästetään isoja summia mainoskuluissa.
Digitaalinen liiketoiminta
murskaa jatkuvasti perinteisen liiketoiminnan toimintamalleja ympäri maailman ja on erittäin mielenkiintoista seurata muutosta ja olla siinä mukana.

Kohdennettu markkinointi oli hyvä esimerkki digitaalisen liiketoiminnan luomista mahdollisuuksista. Se on mielestäni markkinoinnin näkökulmasta hyvin tärkeä asia, joka varmasti tulee vielä myöskin kehittymään ajan myötä. Digitaalisuus voi auttaa yritystä kasvamaan nopeasti, mutta niinkuin sanoit, asiakas usein valitsee selkeämmän ja helpomman verkkokaupan. Tämä voi myös vaikeuttaa kasvua, jos yrityksellä ei ole heti varaa investoida parhaaseen digipalveluun.
VastaaPoista