Innovaatiot ja innovointi

Kuulemme usein sanan innovaatio, esimerkiksi mediassa, työelämässä tai nettipalstoilla. Käsiyksiä kyseisen sanan merkityksestä voi olla monenlaisia, mutta pääpointtina pidetään kuitenkin yleensä sitä, että innovaatio on jotakin uutta.



Kuten Yrityskasvatuskeskuksen artikkelissa sanotaan, innovaatio voi liittyä uuteen tuotteeseen, palveluun, toimintatapaan tai sen uudelleenorganisointiin. Innovointi, eli uudistaminen, viittaa myös suurempiin asiakokonaisuuksiin, kuten uusien markkinoiden tai hankintalähteiden luomiseen.

Innovaatio voi syntyä pitkän tutkimustyön ja lukuisten kokeilukertojen seurauksena tai täysin yllättäen arkielämän havainnoista.  Inno-vointi- sivusto tarjoaa laajaa tietoa innovaatioista ja niiden merkityksestä elämässämme. Sivun artikkelissa korostetaan myös sitä, että pelkkä idea ei ole innovaatio, vaan innovaation edellytyksenä on idean vieminen eteenpäin ja sen toteutus edes alkeisversiona.

Mutta kuka innovoi ja kenelle? Mielestäni innovaation tarkoitusperä on yleensä hyödyntää yhteiskuntaamme, parantaa asioiden toimintaa tai säästää aika- ja talouskustannuksia. Sen ytimessä on innovaation käyttäjä, eli esimerkiksi asiakas, veronmaksaja tai muutoksen tuottaja. Käyttäjän keskeinen rooli perustuu siihen, että juuri hän arvioi uudistuksen käytännöllisyyttä, ergonomisuutta ja sopivuutta omiin tarpeisiinsa.

Termillä innovaatio on yleisesti ottaen positiivinen vivahde, mutta voiko uudistamisesta koitua ongelmia? Innovaatioon liittyy myös usein sellaiset asiat kuten koneellistuminen ja globalisaatio. Disruptionin artikkelissa mainitaan esimerkiksi se, että kun maailma nopeutuu ja kehittyy, tekoäly ja koneet tekevät puolestamme työn, ihminen  menettää työpaikkaansa.

Väitteellä on tietenkin tarkoitusperä, mutta mielestäni yleensä uudet keksinnöt synnyttävät uusia tarpeita ja työ ei lopu, vaan muuttaa muotonsa. Esimerkkinä tässä voi toimia oma työni. Vielä 20 vuotta sitten hotellin vastaanottovirkailijan työ oli pelkästään asiakkaiden sisään- ja uloskirjautuminen.  Nykyään, kun yllämainitut asiat asiakas voi hoitaa itse omalla kännykällään ja tekninen kehitys on tuonut uusia mahdollisuuksia, hotellivirkailijan työ sisältää monia uusia asioita, kuten laskujen hoitaminen, online-palautteisiin vastaaminen ja some-markkinointi.

Mielestäni innovointi on tärkeä osa yhteiskuntaamme ja sen kehitystä. On kuitenkin erityisen tärkeää muistaa, että innovaatioihin sijoittamisessa on priorisoitavaa tiettyjä asioita. Kuten Stephen Hawkin sanoi the Guardian artikkelissaan: ”More people in Sub-Saharan Africa now have access to a mobile phone network than clean water” mikä viittaa just siihen, että mobiiliverkon kehitykseen on sijoitettu valtavat määrät rahaa, kun taas samaan aikaan osalla maapallon ihmisistä ei vieläkään ole mahdollisuutta saada puhdasta juomavettä.


Lähteet:

Yrittäjyykasvatuskeskus. URL http://www.yvi.fi/sanakirja/236-innovaatio-innovation

Inno-Vointi. URL http://www.inno-vointi.fi/fi/innovoinnin-periaatteet/innovaatio-ja-innovointi-myos-julkisella-sektorilla

"Disrupting the Negative Effects of Innovation" Margaret Rice-Jones, 27.03.2017 URL https://disruptionhub.com/10855-2/

"This is the most dangerous time for our planet" Stephen Hawkin, the Guradian 1.12.2016
URL https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/dec/01/stephen-hawking-dangerous-time-planet-inequality


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Bränditarina

Brändi-identiteetti ja brändi-imago

Asiakaskohtaaminen ja asiakaspolku