Inbound - markkinointi
Vasta kymmen vuotta sitten keksitty termi Inbound-markkinointi on valloittanut maailmamme hurjalla vauhdilla. Yrityksen inboundin osaamisen tärkeyttä korostetaan erilaisissa markkinointioppaissa, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa ja miksi se on niin tärkeä?
Inbound-markkinointi tarkoittaa sellaista yrityksen toimintaa, jossa päätavoitteena on asiakkaan vapaaehtoinen hakeutuminen yrityksen palveluihin. Toiminnan pääroolissa on laadukkaan ja kohderyhmäkeskeisen sisällön tuottamista. Esimerkkinä voi toimia asiantuntijablogi, tutorial - videot, artikkelit, ja sosiaalinen media. Inbound-markkinoinnin keskipisteessä on asiakas itse, ja kuten Salescommunication blogissa sanotaan ” Inboundin ajatuksena on auttaa asiakasta menestymään tavoitteissaan ja elämässään. Tärkeää on auttaa ja olla merkityksellinen. Inbound-markkinointi ei ole kampanja, se on asenne ja tekemisen kulma.”
Outbound- markkinointi on taas täysi vastakohta inboundille, sillä sen pääpointtina on tuotekeskeisyys. Erilaisia tuotteita ja palveluja mainostetaan kampanjoiden avulla. Tähän liittyy esimerkiksi perinteiset suoramainonta ja telemarkkinointi. Toisin kun inbound, tässä tapauksessa kampanjat ovat yleensä lyhytaikaisia ja tulokset ovat näkyvissä heti. Tulokset ovat yleensä suoraan sidottu myyntimäärään, ne analysoidaan ja muutetaan tarvittaessa uusia kampanjoita varten. Yllämainittujen markkinointikeinojen suurin ero onkin se, että inbound pyrkii saamaan aitoa asiakkaan kiinnostusta, kun taas outbound suorastaan ”ostaa” meidän aikaa puoliväkisin.
Iboundin parhaimpiin puoliin kuuluu se, että se on edullisempaa, kuin perinteinen mainonta. Se ei myöskään ole yhtä aggressiivinen ja tunkeutuva, kuin esimerkiksi bannerimainokset. Nykyään niiden tavoitettavuus laskee koko ajan, koska joka toisella käyttäjällä on mainosestosovellus päällä selaimissa. Lisäksi, luomalla laatusisältöä, yritys sitoo potentiaalista asiakasta todella tiukasti. Luottamus kasvaa ja kynnys ostaa palveluita pienenee.
Yksi selkeimpiä inbound-markkinoinnin vaikutuksia nähdään kosmetiikka-alalla. Vielä muutama vuosi sitten meikkimainokset pyörii telkkarissa, ja kaupan valikoima on ollut suhteellisen suppea. Nykyään taas koko meikkiala ”elää” Youtubessa, jossa bloggaajat testaavat tuotteita ja tekevät tuotorial-videoita, joilla tavallinenkin ihminen pääsee luomaan itselleen haluamansa lookin. Suositun bloggaajan arvostelulla voi olla suuri merkitys uuden tuotteet menestymiseen, ja sen takia pärjätäkseen alalla, tuotteiden on oltava oikeasti hyviä. Lisää meikkialan adoptoinnista nykyaikaan voi lukea Forbesin artikkelista.
Inbound murskaa perinteisen tavan markkinoida ja tulee vaikuttamaan kaikkiin yrityksiin lähitulevaisuudessa ja sen takia on tärkeää ymmärtää miten se toimii, mikäli aikoo työskennellä markinnoinnin parissa.
Lähteet:
Salescommunications - blogi. URL https://www.salescommunications.fi/blog/vertailu-inbound-markkinointi-vs.-outbound-markkinointi
Advance B2B. URL https://www.advanceb2b.com/fi/palvelut/inbound-markkinointi
https://www.advanceb2b.com/hs-fs/hubfs/AB2B_Assets/inbound-markkinointi.png?t=1510254701869&width=1434&name=inbound-markkinointi.png
Maximizer CRM. URL https://www.maximizer.com/blog/what-is-inbound-marketing-and-why-is-it-important/
Valokuva https://www.waypostmarketing.com/wp-content/uploads/2016/12/inbound-magnet.png



Informatiivinen postaus, josta opin uuseja termejä; "inbound" ja "outbound". Teksti on sopivan mittanen, ei liian lyhyt eikä liian pitkä, joten sitä oli kevyt lukea. Kuvat ovat hyvä lisä ja tuki tekstille. Hyvä hyvä!
VastaaPoistaTeksti toi hyvin esille "inbound" ja "outbound" markkinoinnin erot. Toit hyvin esille kuinka maailma on muuttunut. Esimerkiksi mainitsemasi meikkiala on täysin muuttunut vanhoista outbound menetelmistä uusiin inbound mentelmiin markkinoinnin suhteen. Tekstin lukeminen oli mielekästä ja visuaalisuudesta plussaa!
VastaaPoista