Julkisten palveluiden digitalisointi Suomessa


Hallituksen yksi kärkihankkeita on digitalisoida julkiset palvelut ja sitä toteuttaa valtiovarainministeriön JulklCT-osasto. Uudistamalla toimintoja ja tapoja saadaan palvelut käyttäjälähtöisemmiksi ja digitaalisemmiksi. Edistääkseen julkisten palvelujen digitalisointia, on valtiovarainministeriö linjannut yhteiset pelisäännöt, toisin sanoen periaatteet digitalisoinnille. Helmikuussa 2016 julkaistut digitalisoinnin periaatteet selventävät esimerkiksi toimintamalleja ja tiedon jakautumista.


Nämä digitalisoinnin periaatteet toimivat yhteisinä pelisääntöinä julkishallinnossa, jossa ne tukevat palveluiden digitalisoitumista. Yhdeksän periaatetta vaalivat asiakaslähtöisyyttä ja nopeaa palvelukehitystä.



Yksi tärkeä osa julkisten palveluiden digitalisointihanketta on niin sanottu yhden luukun palvelumalli. Yhteisen tiedon hallinnan päämääränä on helpottaa julkisten palveluiden käyttöä niin asiakkaiden, kuin työntekijöiden näkökulmasta.
Kaiken tiedon löytyessä samasta paikasta viranomaisten on mahdollista hyödyntää kaikkea saatavilla olevaa tietoa saumattomasti ja tehokkaasti. Hankkeen toteuttamisen ehdottomana edellytyksenä ovat laajat lainsäädäntömuutokset ja ennen kaikkea turvallinen ja toimiva tietoalusta.
Uudistusta tuetaan vuorovaikutukseen ja luottamukseen perustuvalla johtamisella. Uuden kokeilu ja palautteen antaminen, sekä niiden pohjalta toiminnan uudelleenkehittäminen, ovat kehityksen kannalta tärkeässä roolissa. Kärkihankkeen tavoitteena on myös asiakasläheisyys ja palveluiden räätälöinti käyttäjän mukaan, mikä helpottaa ja nopeuttaa hänen asiointia julkisella sektorilla. Siihen kuuluu esimerkiksi potilastiedon hyödyntäminen eri osastoilla, jotta hän joutuisi täyttämään samankaltaisia lomakkeita kymmeniä kertoja.
Käynnistetyt hankkeet:

-          Käynnistetty 2015
o   Kansallinen tulorekisteri
§  Palkat ja muut tulorajat kerätään rekisteriin kuukausittain
-          Käynnistetty 2016:
o   Luvat ja valvonta
§  Teollisuusyrityksien ja tapahtumien järjestäjien luvat on koottu yhteen lupia antavien viranomaisten kanssa
o   Kemikaalivalvonta
§  Luodaan yhteinen kemikaalien tietokanta
o   Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut – hanke OD
§  ODA on osa sote- uudistusta
§  Kaikkien kuntien ja sairaanhoitopiirien käyttöön luodaan palvelu, jossa asiakkaat voivat laatia oman hyvinvointisuunnitelman sekä arvioida oman hoidon tarpeen
o   Asunto – osakerekisteri
§  Paperiset osakekirjat muutettaan sähköisiksi
o   Talous- ja henkilöstöhallinnan palvelukeskuksen ohjelmistorobotiikkaa
§  Pystytään vähentää rutiinitöitä talous- ja henkilöstöhallinnassa
o   Yhden luukun palvelumalli

Jatkovalmistelussa:

-          Paikkatietojen hyödyntäminen palveluissa ja valvonnassa

-          Taloushallinnon automaation ja raportoinnin kehittäminen
-          Hankintatoimen kehittäminen
-          Sähköisen allekirjoitusten käytön laajentaminen
-          Digitehdas kokeilujen tueksi
-          Rakennetun ympäristön tietojen hallinnan kehittäminen
-          Valtiokonttorin valtioministeriölle tekemä selvitys digitalisaatiosta ja virastojen tuottavuuspotentiaalista
Lähteet:
http://vm.fi/digitalisoidaan-julkiset-palvelut
https://cdn1.biz-architect.com/wp-content/uploads/2014/05/21-Government-680x287.jpg



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Bränditarina

Brändi-identiteetti ja brändi-imago

Asiakaskohtaaminen ja asiakaspolku