Brändi ja sen johtaminen


Voidakseni käsitellä brändiä ja sen johtamissa, on hyvä määritellä ensin, mitä sana brändi ylipäätään tarkoittaa. Jokainen meistä on kuullut sanan brändi, mutta sen tarkka määrittäminen voi olla haastavaa. Markkinointialan guru Juhana Peltomaa kertoo blogissaan, että brändi on yrityksen arvokkain pääoma, joka rakentuu imagosta ja maineesta. Imago on se mielikuva, jonka yritys haluaa antaa itsestään ja taas maine on ansaittua pääomaa, joka koostuu ihmisten mielipiteistä.

Kuva 1. Lähde: pexels.com
Omasta mielestäni tuotteen/yrityksen/palvelun brändääminen on nykyään todella tärkeää, ja siihen on muutama syy. Ensinnäkin globaalimarkkina on avannut ovia monille uusille toimijoille ja kun tarjonta on suuri, asiakas alkaa pohtimaan, mikä vaihtoehto on juuri hänelle paras. Ja kun ydintuotteet ovat keskenään hyvin samanlaisia, yrityksen täytyy erottautua jollain muulla tavalla, esimerkiksi vahvalla brändillä.
Kuva 2. Lähde: pexels.com


Toinen syy on mielestäni ihmisten tarpeiden muuttuminen, sekä trendien vaikuttaminen ostoskäyttäytymiseen. Meidän tarkoitus ei ole enää vain selviytyä päivästä toiseen, vaan meillä on mahdollisuus elää omien arvojen mukaan ja ostosten tekemisessä hinta ei ole enää tärkein kriteeri. Tämän hoksanneet yritykset voivat hintasodan sijasta keskittyä itsensä brändäämiseen esimerkiksi vastuullisena tai nuorekkaana toimijana. 

Arvostetun amerikkalaisen mainostoimisto Ignyten artikkeli brändäämisestä vahvistaa minun näkökulmaa ja lisäksi korostaa, että hyvä brändi houkuttelee ns. parempia asiakkaita ja sallii hintojen nostamista, sekä premium-tuotesarjojen lanseeraamista. Se taas vaikuttaa suoraan myyntituloihin ja yrityksen arvon nousuun. Radikaali brändi  kirjassa huomioidaan myös sitä, että brändillä on kauaskantoisempia taloudellisia vaikutuksia, kuten esimerkiksi sijoittajien käsitys yrityksen tulevaisuudesta (Malmelin &Hakala 2007, 26).


Kuva 3. Lähde: worthnotworth.com

Brändin johtamista työnä lähdin käsittelemään esimerkkien kautta. Oikotie.fi - työpaikkasivulla hakusanalla brand manager löytyi muutamia mielenkiintoisia ilmoituksia, joista yksi oli brand manager Haugen GruppenOy:lle. Työpaikkailmoituksessa hakijalta vaadittiin tuloshakuisuutta, myynnillistä asennetta, kaupallista koulutusta, työkokemusta ja englannin kielen taitoa. Työkuvaan kuuluu tiettyjen tuotemerkkien ja niiden valikoiman kehittämistä, uusien tuotteiden lanseeraus, yhteydenpito päämiehiin, raportointi ja hinnoittelu. 

Lisäksi, minulla on lähipiirissä ystävä, joka tekee brand managerin hommia lisäravinneyrityksessä Helsingissä. Hänen työkuvaan kuuluu kaikki yllämainitut tehtävät ja niiden lisäksi hänellä on oma tiiminsä, joka koostuu brand ambassadoreista viidestä eri maasta. Hänen tehtävänä on kertoa heille, miten ja missä tuotteita mainostetaan ja myydään. Lisäksi, hän etsii jatkuvasti sosiaalisen median vaikuttajia, jotka sopisivat tämän yrityksin brändiedustajiksi. Kyseinen yritys on kansainvälinen ja se halusi perustaa hub-toimiston Pohjoismaihin, jotta se pääsisi keräämään lisää tietoa meidän kulttuurista ja arvoista ja käyttää sitä asiakassuhteen rakentamisessa, brändin vahvistamisessa ja markkinoinnissa.

Kuva 4. Lähde: talkbusiness.co.uk

Lopuksi haluaisin vielä siteerata Scott Goodsonia, globaalin markkinointitoimisto StrawberryFrog:n perustajaa: People don't have relationships with products, they are loyal to brands. Tämä on mielestäni loistava sanonta, sillä näinhän se on: ostamme tiettyjen brändien tuotteita, koska luotamme niihin tai meillä on muu positiivinen suhde niihin. Ja juuri tämän takia brändin rakentaminen ja sen johtaminen on elintärkeää yritysmaailmassa. 



Lähteet:


Juhana Peltomaa. Mikä on brändi? URL: http://brandnews.fi/mika-on-brandi/

Henkilökohtainen haastattelu lisäravinneyrityksen brand managerin kanssa, elokuu 2018





Malmelin,H. & Hakala, J. 2007. Radikaali brändi. Talentum. Helsinki

Why brand builduing is important? Goodson, Scott 05/2012. URL: https://www.forbes.com/sites/marketshare/2012/05/27/why-brand-building-is-important/#6160b6783006




Why invest in branding? 5 Reasons Youd Be Crazy Not To. Lischer, B., luettu 27.8.2018 URL: http://www.ignytebrands.com/why-invest-in-branding-5-reasons-you-would-be-crazy-not-to/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Asiakaskohtaaminen ja asiakaspolku

Bränditarina

Brändi-identiteetti ja brändi-imago