Monikanavainen asiointi


Monikanavainen asiointi, jota sanotaan myös monikanavaiseksi asiakaspalveluksi tarkoittaa yrityksen tapaa palvella asiakasta erilaisia kanavia käyttäen. Näitä kanavia voi olla esimerkiksi chat-palvelu, puhelinpalvelu, sähköposti tai Facebook Messenger. Monikanavaisen asioinnin tarkoituksena on palvella asiakasta niissä paikoissa, joissa hän liikkuu ja sitä kautta parantaa asiakaskokemusta. Palvelu monissa eri kanavissa vaatii yritykseltä valtavia sijoituksia ja joskus myös toimintatavan muutosta. (Sentraali 02/2012)
Kuva 1. Lähde: prodware.com

Petteri Miettinen kiinnittää blogissaan huomiota mielenkiintoiseen pointtiin: asiakas usein saa palvelua monissa kanavissa, mutta ostosta/asiaa/ongelmaa ei pystytä tekemään/ratkaisemaan läheskään kaikissa kanavissa. Sen lisäksi, haasteena on se, että asiakasta pyydetään itse siirtymään kanavasta toiseen. Syynä tähän on se, että kaikkia asiakaspalvelukanavia on lähes mahdoton yhdistää samaan kokonaisuuteen. Mielestäni tämä pitää paikkaansa ja esimerkiksi itse huomasin tämän, kun olin vaihtamassa sukunimeäni. Toisissa yrityksissä nimenvaihto onnistui sekunnissa sähköpostin kautta ja toisissa vaatii neljän eri virkailijan ja osaston kanssa asiointia.

Monikanavaisuuteen liittyvät ongelmat ovat usein tiedossa ja niihin etsitään ratkaisua. Myös Suomeen on tullut viimeisten 10 vuoden aikana valtava määrä yrityksiä, jotka auttavat parantamaan asiakaspalvelua eri kanavissa. Yksi niistä on Visiotech, joka omien sivujen perusteella lupaa yhdistää kaikki asiakkaiden yhteydenotot samoille virkailijoille. Tällä tavalla parannetaan tiedonkulkua, vältetään sen päällekkäisyyttä sekä muutetaan palvelua entistä kustannustehokkaammaksi. Lisäksi se yhdistää sosiaaliset mediat ja sähköpostiasioinnit samaan kokonaisuuteen.
Kuva 2. Lähde: kapdesk.com


Palvelumuotoilun näkökulmasta palvelua voi kehittää esimerkiksi luomalla vain ne kanavat, joissa omat asiakkaat oikeasti liikkuvat eniten, sen sijasta, että yrittäisi olla joka paikassa. Esimerkiksi tutkimuksen mukaan, asiakas tarttuu puhelimeen, kun hän haluaa vastauksia heti (Econsultansy survey 2011). Hän on mahdollisesti jo valmiiksi ärtynyt, kun ei löytänyt etsimänsä tietoa netistä ja seuraavaksi hän kohtaa kalliita minuuttihintoja, jonoa puhelinpalvelussa sekä lukuisia ”valitse tähti, kolme, seitsemän, näppäile syntymäaika ja koirarotu” automaattiohjauksia.   Tämä kaikki pilaa hänen asiakaskokemuksensa. Oman kokemukseni mukaan tiedän, että esimerkiksi American Express on kehittänyt palvelunsa sillä tavalla, ettei asiakas koskaan joutuisi jonottamaan 7 minuuttia pitempään. Myös Finnair palvelee asiakkaita varauskyselyissä nykyään myös somessa.

Monikanavaisia palveluja voidaan myös kehittää asiakaskokemuksen mittaustulosten perusteella. Näitä ovat esimerkiksi asiakaspalauteet tai konkreettisesti data siitä, mitä asiakas klikkaa, etsii, vertaa tai kysyy. Tämän datan analysointi ulkoistetaan aikaisemminkin mainituille kolmannen osapuolen yrityksille, jotka keskittyvät kanavien kehittämiseen. (Sentraali)

Itse näen monikanavaisuuden kehittämistyötä omalla alallani jatkuvasti. Mun suosikkiesimerkki kehittynystä monikanavaisuudesta on KLM lentoyhtiön lanseeraaman Facebook Messenger palvelu. Nyt ”mesen” kautta pystyy tekemään lentovarauksen, kysymään kysymyksiä sekä seuraamaan omaa matkaa. Myös lentolippu lähetetään Messengering kautta puhelimeen.

Kuva 3. Lähde: theverge.com


Lähteet:

Facebook Messenger can now be your boarding pass on KLM flights. 03/2016. URL: 
https://www.theverge.com/2016/3/30/11331168/klm-facebook-messenger-boarding-pass-chat-integration  

Kuva 1. URL: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQW5Kc7MT0ZLPmWv_lFRoEHfMr6F-C1yq-ctQYhmRWowU_NbJQrWw 

Kuva 2. URL: http://www.kapdesk.com/wp-content/uploads/2016/05/Multi-Channel-Customer-Service.jpg 

Kuva 3. URL: https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/wHjTd2V84IfM7Ml2TaQfWFX5KJU=/0x0:2985x1990/2120x1413/filters:focal(0x0:2985x1990):format(webp)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/49196471/fbm.0.0.jpg 

Miettinen, P. Monikanavainen asiakaspalvelu vai monta kanavaa asiakaspalvelussa? URL:

Monikanavainen asiakaspalvelu. Sintraali. 02/2012. URL: https://www.slideshare.net/Sentraali/monikanavainen-asiakaspalvelu


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Asiakaskohtaaminen ja asiakaspolku

Bränditarina

Brändi-identiteetti ja brändi-imago