Monikanavainen asiointi ja asiakaskokemuksen mittaaminen. Case study: Fennia



Viime viikolla pääsin vierailemaan Fennian pääkonttorissa Pasilassa. Fennia on varmassti jokaiselle tuttu vakuutusyhtiö, joka harrastaa myös säästövakuutuksien myyntiä sekä sijoitustoimintaa. Meri Björklund vastaa asiakaskokemuksen kehittämisestä ja hän piti meidän ryhmällemme mielenkiintoisen puheen monikanavaisuudesta. Omien muistiinpanojeni avulla pyrin kertomaan asioista, joita koin itselleni todella hyödyllisiksi.

Kuva 1. Fennian logo. Lähde: signicat.com

Olen käsittänyt monikanavaista asiointia jo aikaisemmin, mutta toistan vielä lyhyesti: monikanavaista asiakaspalvelua on sitä, kun yritys palvelee asiakasta siellä, missä hän liikkuu. Esimerkiksi puhelinpalvelu, some, chat tai fyysinen konttori. Monikanavaisuuden merkitys kasvaa, koska asiakkaat eivät halua enää nähdä vaivaa sen eteen, että ne saa yrityksen kiinni silloin kun he sitä tarvitsevat.

Meri kertoikin, että hänen työnsä yksi tärkeimmistä kehityskohteista on monikanavaisen asioinnin kehittämistä mahdollisimman asiakaslähtökohtaiseksi. Yksi menetelmä on palvelumuotoilun kautta tehdyt kehitysprosessit. Esimerkkinä tästä hän käytti uuden palvelun lanseerausta, joka alkaa Fenniassa hypoteesin rakentamisesta. Eli mitä asiakas mahdollisesti haluaa? Tämä tieto saadaan asiakaspalautteista sekä Fennian omista olettamuksista. Tämän jälkeen alkaa itse palveluprototyypit kehittäminen ja mallien rakentaminen.

Co-design vaiheen jälkeen siirrytään pilottivaiheeseen, josta on karsittu jo ns. huonot ideat ja mallit. Tuotteita tai palveluja pilotoidaan yleensä tietyillä asiakasryhmillä tietyllä alueella, jonka jälkeen palvelua arvioidaan, kehitetään ja laajennetaan. Minusta tämä malli on loistava esimerkki siitä, miten palvelumuotoilua voi käyttää omassa työssä.

Monikanavaisuus on ollut läsnä koko esityksen ajan. Meri on mm. kertonut, että heille on tärkeä, että sama virkailija hoitaa asiakkaan ongelman alusta loppuun saakka. Tämä on mielestäni loistava asia, sillä ei ole mitään niin rasittavaa kun tilanne, jossa asiakasta heitetään kanavasta toiseen. Sen sijaan Fenniassa sama virkailija, joka käsitteli asiakkaan viestiä Facebookissa, soittaa asiakkaalle, jos hänen pitää esimerkiksi tunnistaa asiakkaan tai kysyä lisää infoa. Tämä nostaa asiakaskokemusta Fenniasta helposti nollasta sataan.

Asiakaskokemuksen mittaaminen on Merin mukaan myös todella tärkeää Fenniassa. Siihen käytetään esimerkiksi NPS, eli Net Promoter Score menetelmää, jossa mitataan asiakkaan suosittelun tasoa. (HubSpot). Eli käytännössä kuinka todennäköisesti asiakas suosittelee Fennia lähipiirilleen. Mikäli tulos on alle 6, asiakkaalle soitetaan ja pyritään korjaamaan tilanne. Toinen mittari on CES, eli customer effort score, joka tässä tapauksessa on kysymys ”kuinka helppo oli asiointi”. (Check Market). CES auttaa Fenniaa ennustamaan asiakaspysyvyyttä. Lisäksi asiakkailta kerätään avointa palautetta siitä, miten on onnistuttu.

Kaikin puolin Fennian vierailu on ollut todella mielenkiintoinen ja inspiroiva. Uskon, että tulen hakemaan harjoittelupaikkaa sieltä tulevana talvena.



Lähteet:


Customer Effort Score Survey. Check Market. URL:

Kuva 1. Fennian logo. URL: https://www.signicat.com/ukategorisert/fennia-outsourced-authentication/ 

Meri Björklundin esitys. 5.10.2018

What Is NPS? The Ultimate Guide. HubSpot. URL:



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Asiakaskohtaaminen ja asiakaspolku

Bränditarina

Brändi-identiteetti ja brändi-imago