Asiakasläheinen verkkokauppa


Pew ResearchCenterin tutkimuksen mukaan, kahdeksan kymmenestä amerikkalaisesta tekee ostoksia verkkokaupoissa ja 15% tutkimukseen osallistuneista tekevät sitä viikoittain. Euroopassa luku ei ole vielä niin hurja, mutta samaan suuntaan olemme menossa, joten toimivan verkkokaupan merkitys on erityisen tärkeä juuri nyt.

On useimpia syitä miksi nettishoppailun suosio kasvaa. Tärkeimmät syyt ovat 24/7- aukioloajat ja laaja valikoima tuotteita. Lisäksi, kauppojen välisiä hintoja on helpompaa vertailla netissä ja sen takia hinnat ovat yleensä kivijalkamyymälöitä edullisempia. Online shoppailu tulee myös halvemmaksi siinä mielessä, kun rahaa ei menee liikkumiseen, syömiseen ja turhiin heräteostoksiin. Whats more, parkkipaikan etsiminen ja jonottaminen eivät ole myöskään kovin tuttuja käsitteitä nettishoppailun maailmassa.

Millainen on hyvä verkkokauppa? Oman kokemukseni mukaan, tärkeimpiä aspekteja ovat toimivuus, selkeys ja asiakaslähtöisyys. Avaan näitä ominaisuuksia esimerkkien kera. Toimivuudella tarkoitan hyvää hakuominaisuutta, haun räätälöintiä, nopeaa sivun latausta ja järkevää mobiiliversiota.
Esimerkiksi www.power.fi sivulta löytyy kaikki yllämainitut asiat. Sivua on helppoa käyttää, se kestää suuria kävijämääriä ja haluamansa tuotteen saa nopeasti ostoskorin kautta kotiin.

www.power.fi

Selkeys on mielestäni semmoinen asia, jota melkein jokainen verkkokauppa voi parantaa. Usein sivuilta on vaikeaa löytää esimerkiksi vaatteiden palautusohjeita tai ostettujen palvelujen käyttöohjeita. Lisäksi ulkopuoliset mainokset ja nämä tuotteet saattavat kiinnostaa sinua -bannerit vievät usein huomion tärkeimmistä asioista. Hyvänä esimerkkinä selkeistä sivuista toimii finnair.fi. Sivu on pelkistetty, vähäiset mainokset liittyvät konkreettisesti Finnairin palveluihin ja lippujen ominaisuuksista löytyy lisätietoa helposti. Jos jokin asia jää kuitenkin askarruttamaan, 24/7- chattipalvelu auttaa.
www.finnair.fi



Asiakaslähtöinen nettikauppa on sellainen, joka räätälöi omia sivuja ja myyntituotteita käyttäjän tarpeiden mukaisesti evästeiden avulla. Se muistaa, mitä katselit viimeksi ja antaa esimerkiksi pidä varaukseni voimassa 24 tuntia mahdollisuuden, mikä taas auttaa pohtimaan tuotetta ns. yön yli, eikä sitä tarvitse seuraavan päivänä etsiä uudestaan. Tämä voi olla suuri etu esimerkiksi matkapaketin varatessa, johon liittyy aina lukuisia yksityiskohtia. 

Lisäksi, asiakaslähtöinen sivu palvelee käyttäjän äidinkielellä ja oma profiili kohta antaa helpon mahdollisuuden päivittää omia osoitetietoja tai seurata paketin toimitusta. Nettikaupan mobiiliversiolla ja/tai sovelluksella on myös valtava merkitys asiakaslähtöisyyden kannalta, sillä se antaa ihmiselle mahdollisuuden tehdä ostoksia missä vain millä tahansa mobiilivälineellä.



Lähteet:
Online Shopping and E-Commerce,2016, URL http://www.pewinternet.org/2016/12/19/online-shopping-and-e-commerce/



Kuvat:
http://s3.amazonaws.com/digitaltrends-uploads-prod/2014/08/How-to-Start-an-Online-Business-Header.png
https://www.power.fi/kodinkoneet/liedet-ja-uunit/liesitasot/senz-shc60nog-liesitaso/p-253152/
https://www.finnair.com/fi/fi


Kommentit

  1. Mainio teksti, jossa oli runsaasti pohdintaa! Olen samaa mieltä siitä, että useat verkkokaupat voisivat olla selkeämpiä. Monessa paikassa on alettu onneksi panostamaan jo parempiin tuotekuviin, mutta silti ihmetyttää esimerkiksi mobiililla käytettäessä zoomausominaisuuden puuttuminen yllättävän monesta verkkokaupasta.

    - Maria-Elena

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Bränditarina

Brändi-identiteetti ja brändi-imago

Asiakaskohtaaminen ja asiakaspolku