Asiakasläheinen verkkokauppa
Pew ResearchCenterin tutkimuksen mukaan, kahdeksan kymmenestä amerikkalaisesta tekee ostoksia verkkokaupoissa
ja 15% tutkimukseen osallistuneista tekevät sitä viikoittain. Euroopassa
luku ei ole vielä niin hurja, mutta
samaan suuntaan olemme menossa, joten toimivan verkkokaupan merkitys on
erityisen tärkeä juuri nyt.
On useimpia syitä miksi nettishoppailun suosio kasvaa. Tärkeimmät syyt ovat 24/7- aukioloajat ja laaja valikoima tuotteita. Lisäksi, kauppojen välisiä hintoja on helpompaa
vertailla netissä ja sen takia hinnat
ovat yleensä kivijalkamyymälöitä edullisempia. Online shoppailu tulee myös halvemmaksi siinä mielessä, kun rahaa ei menee liikkumiseen, syömiseen ja turhiin heräteostoksiin. What’s more, parkkipaikan etsiminen ja jonottaminen eivät ole myöskään kovin tuttuja käsitteitä nettishoppailun maailmassa.
Millainen on hyvä verkkokauppa? Oman kokemukseni mukaan, tärkeimpiä aspekteja ovat toimivuus, selkeys ja asiakaslähtöisyys. Avaan näitä ominaisuuksia
esimerkkien kera. Toimivuudella tarkoitan hyvää hakuominaisuutta, haun räätälöintiä, nopeaa sivun latausta
ja järkevää mobiiliversiota.
Esimerkiksi www.power.fi sivulta löytyy kaikki yllämainitut asiat. Sivua on helppoa käyttää, se kestää suuria kävijämääriä ja haluamansa tuotteen
saa nopeasti ostoskorin kautta kotiin.
![]() |
| www.power.fi |
Selkeys on mielestäni semmoinen asia, jota melkein jokainen verkkokauppa voi parantaa. Usein sivuilta on vaikeaa löytää esimerkiksi vaatteiden palautusohjeita tai ostettujen palvelujen käyttöohjeita. Lisäksi ulkopuoliset mainokset ja ”nämä tuotteet saattavat kiinnostaa sinua” -bannerit vievät usein huomion tärkeimmistä asioista. Hyvänä esimerkkinä selkeistä sivuista toimii finnair.fi. Sivu on pelkistetty, vähäiset mainokset liittyvät konkreettisesti Finnairin palveluihin ja lippujen ominaisuuksista löytyy lisätietoa helposti. Jos jokin asia jää kuitenkin askarruttamaan, 24/7- chattipalvelu auttaa.
![]() |
| www.finnair.fi |
Asiakaslähtöinen nettikauppa on sellainen,
joka räätälöi omia sivuja ja
myyntituotteita käyttäjän tarpeiden mukaisesti
evästeiden avulla. Se muistaa, mitä katselit viimeksi ja antaa esimerkiksi ”pidä varaukseni voimassa 24 tuntia” – mahdollisuuden, mikä taas auttaa pohtimaan tuotetta ns. yön yli, eikä sitä tarvitse seuraavan päivänä etsiä uudestaan. Tämä voi olla suuri etu
esimerkiksi matkapaketin varatessa, johon liittyy aina lukuisia yksityiskohtia.
Lisäksi, asiakaslähtöinen sivu palvelee käyttäjän äidinkielellä ja ”oma profiili” – kohta antaa helpon mahdollisuuden
päivittää omia osoitetietoja tai seurata paketin
toimitusta. Nettikaupan mobiiliversiolla ja/tai sovelluksella on myös valtava merkitys asiakaslähtöisyyden kannalta, sillä se antaa ihmiselle mahdollisuuden tehdä ostoksia missä vain millä tahansa mobiilivälineellä.
Lähteet:
Online Shopping and E-Commerce,2016, URL http://www.pewinternet.org/2016/12/19/online-shopping-and-e-commerce/
Kuvat:
http://s3.amazonaws.com/digitaltrends-uploads-prod/2014/08/How-to-Start-an-Online-Business-Header.png
https://www.power.fi/kodinkoneet/liedet-ja-uunit/liesitasot/senz-shc60nog-liesitaso/p-253152/
https://www.finnair.com/fi/fi


Mainio teksti, jossa oli runsaasti pohdintaa! Olen samaa mieltä siitä, että useat verkkokaupat voisivat olla selkeämpiä. Monessa paikassa on alettu onneksi panostamaan jo parempiin tuotekuviin, mutta silti ihmetyttää esimerkiksi mobiililla käytettäessä zoomausominaisuuden puuttuminen yllättävän monesta verkkokaupasta.
VastaaPoista- Maria-Elena