Case study: Finnairin somekanavat


Laaja ja kattava somesuunnitelma auttaa yritystä markkinoimaan oikeissa paikoissa oikeille ihmisille nopeasti ja tehokkaasti. Yksi mun henkilökohtaisista suosikeista somemaailmassa on Finnair. Sen toiminta netissä on loistava esimerkki siitä, miten asiakkaan kanssa täytyy kommunikoida.

Finnair löytyy mm Facebookista, Messengerista, Instagramista, Twitterista ja Youtubesta. Näiden lisäksi Finnairilla on kattavat omat nettisivut ja mobiilisovellus, online-chat mahdollisuus, asiantuntijablogi ja yhteistyökumppanit. Lenntoyhtiö harrastaa myös evästeiden käyttöä ja isojen somekampanjoiden lanseeramista säännöllisin väliajoin.

Finnairin Facebook - sivu

Facebook toimii kaikista suurempana alustana, puolen miljoonan ihmisen seuraama sivu informoi uusista reiteistä, kertoo tarinoita henkilökunnastaan ja yrityksen sisäisestä toiminnasta, eli antaa yritykselle kasvot. Yleensä tunteisiin ja samaistumiseen vetoavat postaukset keräävät runsaasti myötätuntoa ja huomiota. Sivun yhteydessä on myös Messengerin kautta toimiva viestintäpalvelu, jossa asiakas voi tiedustella varauksensa liittyviä asioita.

Finnairin Instagram tili
 Youtube ja Instagram keskittyvät taas tuottamaan upeaa kuva- ja videomateriaalia. Uuden lentokoneen esittely, maisemakuvia Finnairin kohteista ja hauskoja kollaaseja julkaistaan säännöllisin väliajoin. Kyseiset kanavat ovat selkeästi suunnattu nuoremmalle asiakaskunnalle ja postaustyyli on paljon rennompi. Instagram postaukset ovat englanninkielisiä ja sivun seuraajia kannustetaan ottamaan kuvia ja tägäämään niihin Finnairin. Virallista asiakaspalvelua näiden kanavien kautta ei tapahdu.
Finnairin Twitter - tili


Toisin kuin Instagram, Finnairin Twitter tili on hieman virallisempi ja muodollisempi. Sivu on tarkoitettu liikemiehille, ammattimatkustajille ja niille, jotka ovat kiinnostuneet kyseisen lentoyhtiön kuulumisista. Tililtä löytyy mm. tietoa Finnairin saamista palkinnoista, poikkeuksellista sääolosuhteista sekä alan uutisia. Twitterissä myös aktiivisesti viitataan yhteistyökumppaneihin ja omiin sometileihin.
Finnair Blog

Yllämainittujen somekanavien lisäksi Finnairilla on oma blogi, sekä lukuisat yhteistyökumppanuudet matkatoimistojen ja matkailublogien kanssa. Esimerkiksi Rantapallo tai Aurinkomatkat mainostavat usein Finnairia omilla somesivuillaan. Tämä toiminta keskittyy lähinnä vapaa-ajan matkustajiin, jotka tekevät taustatutkimusta lomamatkan suunnitellessa.

Finnair on ollut myös ensimmäisiä suomalaisia yrityksiä, jotka tekivät isoja kalliita somemarkkinointikampanjoita. Yksi tuoreimmista esimerkeistä on Match made in HEL: The runway kampanja, jossa Finnair järjesti yhteistyössä Finavian kanssa muotinäytöksen Helsinki-Vantaan lentokentällä. Näytös oli seurattavissa livenä Finnairin somesta ja se sai laajan huomion internetin maailmassa.
 
Match made in HEL/ The Runway - kampanja



Lähteet:
https://www.instagram.com/feelfinnair
https://www.facebook.com/finnairsuomi
https://www.finnair.com/fi
https://twitter.com/Finnair
https://blog.finnair.com/en
https://www.youtube.com/user/finnair


Kommentit

  1. Hyvä jaottelu siitä, miten Finnair käyttää hyödyksi erilaisia somekanavia. Instagramissa tulee hyvin esille matkailun elämyksellisyys, joka varmasti vetoaa nuorempaan kuluttajakuntaan ja kiva että on myös blogi jota oikeasti päivitetään. Kauhean usein tuntuu siltä, että yritysblogeja jaksetaan aluksi pitää innoissaan ja sitten se unohtuu muiden kiireiden joukkoon. Finnairilla toki on enemmän resursseja bloggaamiseenkin toisin kuin monella pk-yrityksellä.

    - Maria-Elena

    VastaaPoista
  2. Todella mielenkiintoinen teksti! Tykkäsin postauksen visuaalisesta ilmeestä, joka oli harmoninen. Olit käyttänyt upeasti screen shotteja tahdittamaan ja tukemaan tekstiä. Finnair on yrityksenä ja somen käyttäjänä mielenkiintoinen ja ammattimainen, joten pisteet sulle myös yrityksen valinnasta!

    Aina, kun luen blogiasi, tulen hyvälle mielelle ja inspiroidun lukemastani. Tämäkin julkaisu oli taas hyvä esimerkki siitä, kuinka tällä kurssilla voi saada mahtavia kirjoituksia aikaan valmiiksi annetuista aiheista!

    - Vivi

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Bränditarina

Brändi-identiteetti ja brändi-imago

Asiakaskohtaaminen ja asiakaspolku