Case study: Finnairin somekanavat
Laaja ja kattava
somesuunnitelma auttaa yritystä markkinoimaan oikeissa
paikoissa oikeille ihmisille nopeasti ja tehokkaasti. Yksi mun henkilökohtaisista suosikeista somemaailmassa on Finnair.
Sen toiminta netissä on loistava esimerkki
siitä, miten asiakkaan kanssa täytyy kommunikoida.
Finnair löytyy mm Facebookista, Messengerista,
Instagramista, Twitterista ja Youtubesta. Näiden lisäksi Finnairilla on kattavat omat nettisivut ja mobiilisovellus, online-chat
mahdollisuus, asiantuntijablogi ja yhteistyökumppanit. Lenntoyhtiö harrastaa myös evästeiden käyttöä ja isojen
somekampanjoiden lanseeramista säännöllisin väliajoin.
![]() |
| Finnairin Facebook - sivu |
Facebook toimii
kaikista suurempana alustana, puolen miljoonan ihmisen seuraama sivu informoi
uusista reiteistä, kertoo tarinoita
henkilökunnastaan ja yrityksen
sisäisestä toiminnasta, eli antaa yritykselle ”kasvot”. Yleensä tunteisiin ja
samaistumiseen vetoavat postaukset keräävät runsaasti myötätuntoa ja huomiota.
Sivun yhteydessä on myös Messengerin kautta toimiva viestintäpalvelu, jossa asiakas voi tiedustella varauksensa
liittyviä asioita.
![]() |
| Finnairin Instagram tili |
![]() |
| Finnairin Twitter - tili |
Toisin kuin Instagram,
Finnairin Twitter tili on hieman virallisempi ja muodollisempi. Sivu on
tarkoitettu liikemiehille, ammattimatkustajille ja niille, jotka ovat
kiinnostuneet kyseisen lentoyhtiön kuulumisista. Tililtä löytyy mm. tietoa
Finnairin saamista palkinnoista, poikkeuksellista sääolosuhteista sekä alan uutisia. Twitterissä myös aktiivisesti viitataan
yhteistyökumppaneihin ja omiin
sometileihin.
![]() |
| Finnair Blog |
Yllämainittujen somekanavien lisäksi Finnairilla on oma blogi, sekä lukuisat yhteistyökumppanuudet matkatoimistojen ja matkailublogien
kanssa. Esimerkiksi Rantapallo tai Aurinkomatkat mainostavat usein Finnairia
omilla somesivuillaan. Tämä toiminta keskittyy lähinnä vapaa-ajan
matkustajiin, jotka tekevät taustatutkimusta lomamatkan
suunnitellessa.
Finnair on ollut
myös ensimmäisiä suomalaisia yrityksiä, jotka tekivät isoja kalliita somemarkkinointikampanjoita. Yksi
tuoreimmista esimerkeistä on Match made in HEL:
The runway – kampanja, jossa Finnair
järjesti yhteistyössä Finavian kanssa muotinäytöksen Helsinki-Vantaan
lentokentällä. Näytös oli seurattavissa livenä Finnairin somesta ja se sai laajan huomion
internetin maailmassa.
Lähteet:
https://www.instagram.com/feelfinnair
https://www.facebook.com/finnairsuomi
https://www.finnair.com/fi
https://twitter.com/Finnair
https://blog.finnair.com/en
https://www.youtube.com/user/finnair





Hyvä jaottelu siitä, miten Finnair käyttää hyödyksi erilaisia somekanavia. Instagramissa tulee hyvin esille matkailun elämyksellisyys, joka varmasti vetoaa nuorempaan kuluttajakuntaan ja kiva että on myös blogi jota oikeasti päivitetään. Kauhean usein tuntuu siltä, että yritysblogeja jaksetaan aluksi pitää innoissaan ja sitten se unohtuu muiden kiireiden joukkoon. Finnairilla toki on enemmän resursseja bloggaamiseenkin toisin kuin monella pk-yrityksellä.
VastaaPoista- Maria-Elena
Todella mielenkiintoinen teksti! Tykkäsin postauksen visuaalisesta ilmeestä, joka oli harmoninen. Olit käyttänyt upeasti screen shotteja tahdittamaan ja tukemaan tekstiä. Finnair on yrityksenä ja somen käyttäjänä mielenkiintoinen ja ammattimainen, joten pisteet sulle myös yrityksen valinnasta!
VastaaPoistaAina, kun luen blogiasi, tulen hyvälle mielelle ja inspiroidun lukemastani. Tämäkin julkaisu oli taas hyvä esimerkki siitä, kuinka tällä kurssilla voi saada mahtavia kirjoituksia aikaan valmiiksi annetuista aiheista!
- Vivi